Einde van outsourcing?


De grootste uitgavenpost in een traditioneel datacenter waren menskosten omdat IT zoals we dat vroeger kenden, zeer arbeidsintensief was. Dat is ook de reden dat veel bedrijven hun IT gingen outsourcen. Onderbrengen bij bedrijven die ervaren zijn in het managen en onderhouden van applicaties en IT-infrastructuren. De kreet ‘we doen onze IT de deur uit’ werd in de jaren negentig populair. Niet alleen om kosten te drukken, maar ook om het dure datacenter van de balans af te krijgen.

Lange, stabiele contracten
Hoe langer het contract, hoe groter de kostenbesparing. Immers, in het begin moest de outsourcer zelf hoge kosten maken om de applicaties te migreren en de diensten en infrastructuur te standaardiseren. Pas daarna kon de interne prijs omlaag en werd geld verdiend. En natuurlijk was het voor de outsourcer van belang om die infrastructuur zo lang mogelijk stabiel en constant te houden. Daarom is IT-innovatie in een outsourcingssituatie zo lastig; veranderingen verstoren stabiele productie en support.

De wereld is plat
Op hun beurt brachten outsourcers weer veel arbeid naar lage-lonen landen om die gestandaardiseerde services daar uit te laten voeren. De wereld is voor IT immers plat schreef Thomas Friedman al in 2005, het maakt weinig uit waar je die services realiseert. Dit betekende niet alleen een afname van IT-banen bij bedrijven zelf, maar door het offshoren in feite ook bij de lokale outsourcers. Hierdoor bloeide de Indiase IT-industrie als nooit tevoren: miljoenen IT-banen ontstonden. Volgens het IBEF komt 67 procent van alle geoutsourcete informatiediensten uit India.

Gegijzeld door legacy
Maar toen kwam de cloud. Infrastructuur als een service, volledig geautomatiseerd. Flexibel, schaalbaar en slechts betalen wat je afneemt. Software als een service, bijna te mooi voor woorden. Maar je legacy-omgeving die de outsourcer beheert, transformeren naar een externe cloud-leverancier is niet eenvoudig en zeker niet goedkoop. En je moet weten hoe je dat met doen. Lastig als je de kennis en kunde daarvoor ontbeert.

Hoe vertel je het senior management dat het veel geld gaat kosten om alle bestaande gehoste infrastructuur naar goedkopere public cloud-services te migreren? Als die backoffice applicaties belangrijke en strategische bedrijfsfuncties vervullen, ben je gegijzeld. Je IT is ooit de deur uitgedaan en is moeilijk terug te halen of te verplaatsen naar een ander. Zeker niet door jezelf.

Dilemma
Senior management staat voor een immens dilemma. Doorgaan op de ooit ingeslagen weg of een transformatie uitvoeren waar je enerzijds je legacy opruimt en tegelijkertijd een nieuwe IT-inrichting en -organisatie ontwikkelt? In de nieuwe wereld is IT geen kostenpost meer die alleen op TCO kan worden gemanaged. Het is zowel je concurrentie- als je innovatiekracht om in de nieuwe digitale markt te kunnen overleven. Dus met welk waarde-model moet je die nieuwe informatiediensten beoordelen?

Ironisch genoeg wil de outsourcer je als klant niet kwijt, anders dalen zijn inkomsten – die toch al onder druk staan van de nieuwe cloud aanbieders – nog harder. En had je als klant niet juist heel lange contracten om extra kosten te besparen? Snel afscheid nemen, kan niet als je contract tot 2020 of verder loopt. Een spreidstand waar veel bedrijven in zijn gekomen. De behoefte aan andere vormen van outsourcing neemt toe waarbij je als klant zowel je bestaande business model kunt exploiteren als je innovatie kunt exploreren om nieuwe kansen te herkennen en te benutten.

Hybride clouds
Moderne service providers die zelf, net als public providers, op tijd nieuwe, volledig geautomatiseerde cloud-platformen hebben aangelegd, zien nu hun kansen keren. Allereerst kunnen zij hun IT-diensten nu veel goedkoper aanbieden, want echte Software als een Service kent enorme hoge marges. Is de dienst eenmaal ontwikkeld, dan kan het met bijna nul-kosten worden gerepliceerd voor een andere klant. De arbeidsfactor is immers weggevallen. Een écht software defined datacenter heeft (bijna) geen menskosten meer. Een IT-fabriek waar het licht vaak uit is omdat er niemand bij hoeft en op afstand wordt beheerd. De grote global public cloudleveranciers hebben dat als eerste goed gezien.

Sourcing 2.0
Bestaande outsourcers zien hun markt met zo’n tien procent per jaar krimpen omdat er minder nieuwe contracten worden afgesloten. In zo’n krimpende markt zien we consolidaties, zoals laatst de merger van HPE–services – het oude EDS, waar het outsourcings-model zo’n vijftig jaar geleden rond 1967 is ontwikkeld – dat nu samen met CSC het nieuwe DXC Technologies is geworden. Disruptieve afschrijvingen zijn opeens aan de orde van de dag: Software is eating the World, inclusief de service-industrie.

De ‘big IT game’ voor outsourcers is nu om hun klanten te helpen snel naar nieuwe, in eigen beheer gebouwde, geautomatiseerde cloud- platformen te transformeren. Maar dan moeten die moderne platformen er wel zijn. Degenen die dat als eerste goed en echt geautomatiseerd voor elkaar hebben, zullen vervolgens met veel lagere prijzen deze nieuwe sourcing 2.0 wereld gaan leiden. Een nieuwe dienstenwereld van geïntegreerde, geautomatiseerde private, industriële enterprise clouds. En in veel gevallen zelfs (veel) goedkoper dan de global public cloudproviders.

Cloud operations model
De grote spraakverwarring is dat in het spraakgebruik met het woord ‘cloud’ nog altijd een publieke cloud-provider wordt bedoelt. Net zoals een pijnstiller in de volksmond nog steeds bekend is onder de merknaam aspirine, die als eerste op de markt kwam. Cloud is echter een operationsmodel dat iedereen kan ontwikkelen en toepassen. In het eigen datacenter, bij een lokale partner of bij openbare leveranciers. Of natuurlijk bij uw ‘moderne’ outsourcer mits die zijn IT-fabriek inderdaad heeft ingericht met flexibele en geautomatiseerde platformen.

Die automatisering gaat gepaard met het verlies van veel arbeid, daar zit de prijsverlaging! Deels lokaal, maar vooral in India en andere offshore landen. Dit is dezelfde soort automatisering die dertig jaar geleden in de industrie plaatsvond: maar nu zijn de IT-fabrieksarbeiders aan de beurt. Ervaring uit die industrie leert echter dat daarna veel maak-industrie weer terugkwam naar Nederland en daar juist hoogwaardige arbeid creëerde. Dus voor Nederland geen slechte ontwikkeling.

Revival van de outsourcer 2.0 is dus zeer goed mogelijk. In de US vindt dat door de focus van Trump op eigen land, al versneld plaats. Maar voor elke Amerikaan die servicebedrijven nu lokaal inhuren, zullen er in India vier verdwijnen. Voor de eindgebruiker maakt dat geen verschil, door die automatisering wordt hij kostentechnisch sowieso beter. Alleen India en andere offshore landen hebben een flinke uitdaging gekregen. Het ministerie van economische zaken in India is al druk aan het overleggen met de grote IT-bedrijven om het tij te keren.

The post Einde van outsourcing? appeared first on Datacentered.

Laat een reactie achter