Data Rush; Big Data en het vinden van de gouden data


Naast de vraag is of Big Data een hype is of dat het echt is, is er nog een veel belangrijkere vraag: “Kan ik de gouden data vinden tussen alle informatie die ik heb verzameld”. De vraag of Big Data een hype is, is hierdoor gekoppeld aan het succes dat te behalen valt met deze data.

Ik zie een aardige parallel met de gold rush van de 19e eeuw. Vele mensen trokken westwaarts en iedereen was op zoek naar een goudader om rijk te worden. Ondertussen weten we dat het merendeel van deze goud- of beter gezegd gelukzoekers niet het succes hebben geboekt waar ze op hadden gehoopt. Big Data had voor velen het verschil kunnen maken tussen geluk zoeken en goud vinden. Helaas heeft het nog 150 jaar geduurd voordat Big Data als fenomeen is ontstaan.

Ik zie nu ook dat sommige bedrijven zich volledig op Big Data storten en andere zijn wat voorzichtiger en nemen vast wat opties op aardige stukjes informatierijke gronden. Net als destijds zien we gouden bergen aan de horizon en hopen we allemaal dat we daar een stukje van mee kunnen pakken. Destijds zijn de toeleveranciers van gouddelversgereedschappen de grote winnaars geworden. Gaat dat nu weer gebeuren?

Het is een feit dat het verzamelen van data, totdat je genoeg hebt om te spreken van Big Data, niet het resultaat zal brengen. Je mag hier een parallel trekken naar de geluk zoekers van de gold rush. Indien je investeert in goed gereedschap verhoog je niet alleen de kans om de goudader te vinden, maar ook dat je deze op een efficiënte manier kan exploiteren.

Het werken met data, informatie van klanten en hun gedragingen, is een iteratief proces. Anders dan de goudader die vast zit in de grond zijn we nu op zoek naar een vluchtige “data ader” die met de dag kan veranderen. Het gereedschap dat we nu nodig hebben moet gericht zijn op snelheid en wendbaarheid. Als je de data ader hebt gevonden dan moet je deze volgen door het proces, de applicaties, de analyse, snel aan te passen.

Het is dan ook niet de hoeveelheid data die bepalend is voor het succes van Big Data maar de snelheid waarmee men deze data kan omzetten in bruikbare informatie. De markt van snelle en intuïtieve tools zal ook nu weer profiteren.

 

Wouter Kolff
Principal Systems Engineer
Field Senior Technologist EMEA

Laat een reactie achter